Grupa Kapitałowa OT Logistics publikuje wyniki za 2015 rok i zapowiada publikację nowej strategii
Grupa Kapitałowa OT Logistics, największy operator portowy w Polsce i lider w obszarze żeglugi śródlądowej w Europie Środkowo-Wschodniej, publikuje wyniki za 2015 rok. Grupa wypracowała 752,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 15,6 mln zł.
Mimo niesprzyjających warunków na rynku węgla i stali i ich oddziaływania na polską gospodarkę, Grupa konsekwentnie kontynuowała rozwój organiczny oraz poprzez nowe przedsięwzięcia (m.in. dzierżawa nieruchomości na terenie Portu Gdańsk w celu budowy największego w regionie terminala specjalizującego się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz). Spółka zainwestowała również w akcje operatora największego portu w Chorwacji, stając się jego największym branżowym udziałowcem (ok. 21% akcji). Plany rozwoju projektów, w które OT Logistics zaangażowała się w minionych miesiącach, Spółka zamierza przedstawić w najbliższych tygodniach, w ramach nowej strategii.
W samym IV kw. 2015 r. Grupa zrealizowała przychody w wysokości 198,2 mln zł i osiągnęła zysk netto w wysokości 8,9 mln zł. Wpływ na wyniki osiągnięte w całym 2015 r. miały czynniki zewnętrzne, takie jak konflikt zbrojny na wschodzie Ukrainy i związane z tym czasowe ograniczenie przepływu ładunków drogą kolejową (ok. 2,3 mln zł na poziomie EBITDA), jak również sytuacja na rynku węgla i stali, która zmniejszyła sprzedaż w ramach działalności portowej. Na wypracowane wyniki wpływ miało również wiele pojedynczych zdarzeń jednorazowych, których suma obniżyła ubiegłoroczny zysk na poziomie EBITDA o 7,5 mln zł (m.in. koszty związane z reorganizacją i rozwojem Grupy i działaniami optymalizacyjnymi). Mniejsze obroty w segmencie innych przewozów i usług transportowych to efekt sprzedaży spółki zależnej Elbe Rijn Lloyd B.V. w grudniu 2014 roku (holenderska spółka zajmująca się załadunkiem towarów na statki żeglugi śródlądowej oraz organizacją transportu).
Obecnie w strukturze przychodów Grupy Kapitałowej OT Logistics największy udział mają usługi spedycji – 55%, przewozy i inne usługi transportowe – 30%, usługi portowe (przeładunki i składowanie) – 12%. Pozostałe usługi świadczone przez spółki Grupy generują 3% przychodów OT Logistics. Sprzedaż krajowa stanowi 79% przychodów, pozostałe 21% to sprzedaż poza granicami naszego kraju, m. in. w Niemczech, krajach Beneluksu, Czechach, Słowacji, krajach Skandynawii, krajach Półwyspu Bałkańskiego, Wielkiej Brytanii i w USA.
W 2015 roku musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 r. staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy, że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki Kanału Sueskiego. Chcielibyśmy zaistnieć na Bałkanach, a nasze zamierzenia wpisują się nie tylko w ogłaszaną przez Prezydentów Polski i Chorwacji koncepcję „Międzymorza”, ale i w obserwowany trend zwracania się środkowoeuropejskich gospodarek ku krajom basenu Morza Adriatyckiego, a dalej – Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej i Wschodniej.
W 2015 roku Grupa Kapitałowa OT Logistics powiększyła się również o spółkę Landkol (obecna nazwa OT Rail), zajmującą się przewozami kolejowymi, która specjalizuje się w przewozie kruszyw oraz towarów masowych.
Duże znaczenie dla rozwoju usług portowych Grupy ma również zawarta w ubiegłym roku umowa 30-letniej dzierżawy nieruchomości na terenie Portu Gdańsk. Spółka chce zbudować największy w regionie terminal specjalizujący się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz.
W 2015 roku musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 r. staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy, że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki Kanału Sueskiego. Chcielibyśmy zaistnieć na Bałkanach, a nasze zamierzenia wpisują się nie tylko w ogłaszaną przez Prezydentów Polski i Chorwacji koncepcję „Międzymorza”, ale i w obserwowany trend zwracania się środkowoeuropejskich gospodarek ku krajom basenu Morza Adriatyckiego, a dalej – Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej i Wschodniej.
OT Logistics konsekwentnie realizuje także działania optymalizacyjne w podmiotach wchodzących w skład Grupy. Ich celem jest wygenerowanie oszczędności zakupowych w ramach Grupy poprzez wykorzystanie efektów skali i usprawnienie procesów zarządzania spółkami.
W 2015 roku musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 r. staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy, że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki Kanału Sueskiego. Chcielibyśmy zaistnieć na Bałkanach, a nasze zamierzenia wpisują się nie tylko w ogłaszaną przez Prezydentów Polski i Chorwacji koncepcję „Międzymorza”, ale i w obserwowany trend zwracania się środkowoeuropejskich gospodarek ku krajom basenu Morza Adriatyckiego, a dalej – Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej i Wschodniej.
2015 | 2014 | Zmiana % | |
Przychody ze sprzedaży | 752,3 | 831,8 | -9,6 |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 34,6 | 52,8 | -34,5 |
EBITDA | 67,9 | 82,0 | -17,2 |
Zysk (strata) netto | 15,6 | 32,9 | -52,7 |