OT Logistics o żegludze śródlądowej podczas Kongresu 590
W dniach 16-17 listopada 2017 roku w Jasionce koło Rzeszowa odbyła się druga już edycja Kongresu 590. OT Logistics brała aktywny udział w panelu poświęconym żegludze śródlądowej pt. „Kiedy i gdzie popłyniemy – nowe motory rozwoju żeglugi śródlądowej”.
Gospodarzem panelu był Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który podsumował dwuletnie działania ministerstwa na rzecz żeglugi śródlądowej oraz podkreślił wielką pracę jaką wykonały zarządy portów w kierunku przywrócenia żeglowności Wisły i Odry. W panelu udział wzięli Andrzej Klimek, wiceprezes OT Logistics S.A., Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Paweł Mortas, prezes Grupy Azoty Kędzierzyn-Koźle, dr Dorota Dybkowska-Stefek z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, dr Bogusz Wiśnicki z Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Zbigniew Antonowicz, prezes stowarzyszenia „Odrą w Świat”.
Andrzej Klimek zauważył, że Grupa Kapitałowa OT Logistics powróciła już z regularnym transportem węgla z Gliwic do Kogeneracji we Wrocławiu i systematycznie zwiększa wolumen tego ładunku. Co więcej, zrealizowała próbny transport nawozów z Kędzierzyna-Koźla do Szczecina.
Odra musi być żeglowna na całej długości aż do portów w Szczecinie, Świnoujściu i otwarta na drogi wodne w Niemczech. Mamy nadzieję, że śluza w Malczycach zostanie uruchomiona w przyszłym roku dla żeglugi, gdyż pozwoli na zwiększenie regularności i częstotliwości transportów śródlądowych na Odrze.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prowadzi prace nad rewitalizacją i modernizacją śródlądowych dróg wodnych wg Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 r. Są one zgodne z ratyfikowaną w marcu przez prezydenta Andrzeja Dudę europejską konwencję AGN o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Nie od dziś wiadomo, iż transport rzeczny emituje pięciokrotnie mniej gazów cieplarnianych niż transport lądowy. Rzeki będą mogły zatem generować kapitał na ich utrzymanie i regulację poziomów wód, zmniejszając przy tym ryzyko powodzi, a tym samym koszty zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Dlatego też odrodzenie żeglugi śródlądowej może okazać się ważnym kanałem transportu, który przyspieszy rozwój całej gospodarki. Zaproszeni goście oceniali nie tylko obecny stan żeglugi, ale również wypowiadali się o planach inwestycyjnych na Odrze i Wiśle.