OT Logistics S.A. zbuduje w Gdańsku największy port agro w regionie

Największy operator portowy w Polsce OT Logistics S.A. (OTL) sfinalizował z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę 30-letniej dzierżawy nieruchomości w Porcie Zewnętrznym. Na działce o pow. ok. 26 ha OTL planuje zrealizować niezwykle ważną dla polskiej gospodarki inwestycję – budowę największego w regionie terminala przeładunkowo-składowego wyspecjalizowanego w ładunkach agro.

Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jednocześnie jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminala wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro. Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną – ze względu na wyjątkowo dużą powierzchnię magazynową, jako najlepszy port agro na Bałtyku, gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikalną ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty. Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej Grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem – poprzez ograniczenie kosztów transportu – znacząco podnieść konkurencyjność naszego rolnictwa.

Zbigniew Nowik Prezes Zarządu OT Logistics S.A.

Inwestycja w Gdańsku stanowi realizację celów emisyjnych wskazanych w prospekcie z 2013 roku. Ma polegać na budowie terminala przeładunkowo-składowego, przystosowanego i wykorzystywanego do obsługi statków i ich ładunków w obrocie portowym, obsługi ładunków w relacjach lądowych oraz składowania.

Spółka oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona. W 2014 roku porty OTL przeładowały łącznie ok. 8 mln ton ładunków.

W kolejnych tygodniach planujemy przedstawić szczegółowe analizy oraz przygotowane w oparciu o nie plan inwestycyjny i harmonogram działań.

Zbigniew Nowik Prezes Zarządu OT Logistics S.A.

Według warunków kontraktu, wartość stała opłaty czynszowej za nieruchomość wyniesie ok. 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo, w skład czynszu wejdzie część zmienna, która będzie zależna od ilości ładunku przeładowanego w terminalu.

Pod koniec lipca OTL poinformowała o zakupie 21 proc. akcji spółki Luka Rijeka, największego chorwackiego portu morskiego. Transakcja miała na celu wzmocnienie pozycji Spółki w korytarzu transportowym północ-południe. W lipcu 2014 roku OTL przejęła 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia (obecnie – po zmianie nazwy – OT Port Gdynia; OTPG). Ponadto w skład Grupy Kapitałowej OT Logistics wchodzą porty morskie w Świnoujściu (OT Port Świnoujście; OTPŚ) i Kołobrzegu, porty śródlądowe we Wrocławiu i Opolu oraz terminal przeładunkowy w Krównikach k/Medyki w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej.