Rzeczny transport węgla wraca na Odrę po kilku latach

Grupa Kapitałowa OT Logistics, wiodący operator żeglugi śródlądowej w Polsce, zamierza wznowić transport węgla ze śląskich kopalni do firmy energetycznej Kogeneracja Wrocław. Będzie to pierwszy od kilku lat transport rzeczny węgla na trasie Port Gliwice – Wrocław.

Pierwszy próbny transport do Kogeneracji Wrocław (2 tysiące ton węgla) zaplanowano na połowę lipca: barki OT Logistics przetransportują węgiel do Wrocławia z portu w Gliwicach. Do portu węgiel zostanie dostarczony z kopalni Sośnica składami całopociągowymi, składającymi się z 40 wagonów specjalnej serii Fas. Przeładunkiem z wagonów na barki zajmie się na zlecenie OT Logistics Śląskie Centrum Logistyki. Jeśli rejs nie napotka przeszkód na drodze wodnej, OT Logistics planuje transportować do Wrocławia 20 tys. ton węgla miesięcznie do końca roku.

Wznowienie transportu węgla Odrzańską Drogą Wodną można traktować jako symbol nadchodzących zmian w żegludze rzecznej w Polsce. Liczymy na to, że w pierwszej kolejności komercyjne rejsy wrócą na Górną Odrę. Śląsk potrzebuje rzecznego połączenia śródlądowego z pozostałą częścią kraju. Żegluga śródlądowa to nieodzowny element rozwijającego się transportu intermodalnego i powinna stać się silną trzecią gałęzią transportu obok dróg i kolei. Liczymy na powodzenie rządowych planów udrożnienia Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz przywrócenia najważniejszym polskim rzekom ich funkcji transportowej, którą pełniły od średniowiecza, a która zamarła w ostatnich dziesięcioleciach. Transport wodny to najbardziej przyjazna środowisku forma transportu, która będzie wspierać wzrost wymiany towarowej w kraju oraz pozwoli odciążyć transport drogowy. Ze swojej strony Grupa Kapitałowa OT Logistics jest gotowa wspierać polską logistykę poprzez znaczne zwiększenie wolumenu towarów transportowanych rzekami.

Andrzej Klimek Wiceprezes Zarządu oraz Dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics

Inwestycje planowane przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) określone w “Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030” mają na celu m. in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Dodatkowo, Polska zobowiązała się poprzez przystąpienie do ONZ-owskiej konwencji AGN do dostosowania głównych dróg wodnych do IV klasy żeglowności.

Transport węgla na trasie Port Gliwice – Wrocław będzie realizowany trzema zestawami barek prowadzonymi przez pchacze typu Tur. Barki mają do pokonania dystans ok. 200 km przez Kanał Śląski i Odrę. Rejs wymaga przepłynięcia przez 27 śluz.