Wyładunek warszawskich tramwajów na OT Port Gdynia

Nowoczesne, klimatyzowane, przyjazne środowisku i najdłuższe z dotychczas jeżdżących w stolicy tramwaje przypłynęły na terminal OT Port Gdynia. W dniu 24 czerwca br. miał miejsce wyładunek 2 pierwszych wagonów zamówionych przez Tramwaje Warszawskie i wyprodukowanych w fabryce Hyunday Rotem Company Limited, które wkrótce pojawiają się na warszawskich ulicach.

Tramwaje ważące 48,6 ton i mierzące prawie 33 metry długości przypłynęły do Portu Gdynia na terminal OT Port Gdynia z portu Masan w Korei Południowej na statku m/v AAL Bangkok. To jednostka drobnicowa zbudowana w 2012 roku, aktualnie pływająca pod banderą Liberii. Wyposażona jest w dźwigi statkowe o maksymalnym udźwigu 700 t, trzy duże ładownie oraz ruchomy międzypokład.

Tramwaje zostały wyładowane z ładowni samojezdnym ciężkim dźwigiem portowym Liebherr LHM o max. udźwigu do 80 ton, przy użyciu specjalistycznej trawersy. Oba wagony postawiono na tory, znajdujące się w pierwszej linii nabrzeża Rumuńskiego. Następie pojazdy zostaną wtoczone na specjalistyczne naczepy przystosowane do przewozu tego typu ładunków, na których opuszczą terminal. Transport tramwajów do Warszawy organizuje firma DB PRO, specjalizująca się w transporcie drogowym ponadgabarytowym. Z kolei za agencję statkową oraz spedycję portową odpowiedzialna jest firma MAG Morska Agencja Gdynia.

Terminal OT Port Gdynia przeładowuje wszelkiego rodzaju ładunki drobnicowe, w tym elementy project cargo, sztuki ciężki i ponadgabarytowe. Przykładem takiego ładunku nietypowego są właśnie tramwaje. Zespół, który został skierowany do obsługi tych 2 wagonów to bardzo doświadczony zespół zarówno technicznie, jak i eksploatacyjnie. Tramwaje zostały wyładowane bezpiecznie na tory. Śmiało można powiedzieć, że jeżeli chodzi o przeładunek to najważniejszą osobą jest operator naszego dźwigu LHM, który musiał zachować spokój, musiał mieć bardzo dokładną rękę i wykazać się wręcz zegarmistrzowską precyzją.

Jan Boniec główny dyspozytor OT Port Gdynia.